
Well, it certainly bothers the novel’s narrator, Vitangelo Moscarda, bothering and weighing on him to the point of obsession. Does this bother you? Probably not or not all that much. Sad but true: you can’t stand apart and be an outsider to yourself. There’s just one and only one person blocked from experiencing you from the outside - you yourself. Or, stated slightly another way, your looks, speech and action independent of your inner thoughts and feelings. Do you reflect on the fact that you experience you from the inside and other people experience you from the outside? That’s right, the outside, as in how you look, how you speak and how you act. The fifteen years to complete this novel speaks to how much care, attention and reflection Pirandello gave the subject, his lifelong preoccupation: the nature of identity.Īh, the nature of identity. His output is phenomenal – during those same fifteen years, at the peak of his creative powers, he wrote hundreds of short stories as well as dozens of plays. And it isn’t as if Pirandello ordinarily worked at a methodically slow pace. Remarkably, it’s just the opposite: Luigi Pirandello worked on this short novel on and off over the course of fifteen years, beginning at age forty-two and ending at age fifty-seven. “One, No One, and One Hundred Thousand” is so well-constructed, each section flowing smoothly into the next, it’s as if the author penned all one-hundred-sixty pages in a single, uninterrupted creative burst.

Luigi Pirandello (1867 - 1936) – Nobel Prize winning Italian playwright, novelist, poet and short story writer, perhaps best known for such outstanding plays as Six Characters in Search of an Author.

Uno, nessuno e centomila è un soliloquio della lunghezza di duecento pagine, un’argomentazione complessa, ricca d’esempi e di confutazioni, ma, soprattutto, è un ironico e intricato dialogo con il lettore, che non può non ritrovarsi in ogni affermazione folle eppure tremendamente vera di Vitangelo Moscarda, il protagonista.Ĭi sono passi lenti, complessi ed articolati che spesso ho dovuto rileggere per comprenderli davvero, ma nel complesso, a lettura terminata, non posso non dire che ho amato questo romanzo, di natura filosofica, dalla prima all’ultima pagina. Questo non è uno di quei libri che possono essere letti anche se stanchi, con le palpebre pesanti dal sonno, no. Non è una lettura da prendere alla leggera, da affrontare a cuor leggero, in maniera superficiale. Non è un libro lungo, è vero, ma in sé racchiude una complessità, una profondità ed una sensibilità che lo rendono lungo tanto quanto lo è un libro di cinquecento pagine. Uno, nessuno e centomila è stato il primo romanzo che ho letto dello scrittore siciliano Luigi Pirandello e mi ha conquistata dalle prime pagine.
